Een psychologisch model achterhaalt persoonlijke eigenschappen aan de hand van likes op Facebook.

Wat je leuk vindt op Facebook verraadt van alles over jezelf. Likes geven informatie over onder andere je geslacht, huidskleur en geaardheid. Dat concluderen psychologen van de University of Cambridge in het vakblad PNAS.

We zijn niet verslaafd aan  onze telefoons en hebben  geen ‘digitale detox’ nodig
LEES OOK

We zijn niet verslaafd aan onze telefoons en hebben geen ‘digitale detox’ nodig

Onszelf beschrijven als verslaafd aan onze telefoon werkt contraproductief, betoogt psycholoog Pete Etchells.

De psychologen achterhaalden van ruim 58.000 Amerikaanse facebookgebruikers hun persoonlijke eigenschappen uit profielinformatie en enquêtes. Vervolgens maakten ze een model op basis van de likes en eigenschappen van die gebruikers.

Met dat model kunnen de psychologen aan de hand van alleen de likes van gebruikers persoonlijke eigenschappen voorspellen. Van 95 procent van dezelfde groep Amerikanen bepaalde het model de huidskleur correct. De geaardheid van mannen had het model in 88 procent van de gevallen goed.

Gekrulde friet
Sommige correlaties tussen likes en eigenschappen liggen voor de hand. Homoseksuelen vinden bijvoorbeeld pagina’s over het homohuwelijk vaker leuk en democraten houden van Barack Obama. Andere verbanden zijn minder voorspelbaar. Zo houden niet-rokers van het automerk Honda en mensen met een hoog IQ van gekrulde friet.

Volgens de psychologen kan het model online-adverteerders helpen hun producten bij de juiste personen aan te bieden. Ze wijzen echter ook op de gevaren van hun ontdekking. Het model maakt het bijvoorbeeld moeilijker voor facebookgebruikers om hun geaardheid te verbergen.

Communicatiewetenschapper Sonja Utz van de VU in Amsterdam, gespecialiseerd in sociale media, ziet het model niet als iets nieuws. ‘Tegenwoordig registreren online-bedrijven al persoonlijke voorkeuren met cookies en dergelijke. Dit model is slechts een stap verder’, zegt Utz. Net als de onderzoekers denkt zij dat mensen het model voor goede en slechte doeleinden kunnen gebruiken.

Een kanttekening bij het resultaat is dat het model alleen getest is op gebruikers die persoonlijke informatie al op hun profiel hebben staan. ‘Mensen die persoonlijke details willen verbergen, zullen minder snel dingen liken die expliciet daarmee te maken hebben’, zegt Utz. Volgens haar zou het beter zijn als de psychologen het model ook op een nieuwe groep gebruikers testen.

Yannick Fritschy