Huiskatten lijken minder te jagen als hun voer veel dierlijke eiwitten bevat of wanneer hun baas meer met ze speelt. Als we hun dieet of ons gedrag aanpassen, kan dat dus leiden tot minder dode vogels en andere prooidieren.

Onderzoekers deden een proef van twaalf weken met 355 katten uit 219 Engelse huishoudens. Zij zagen dat katten die een dieet hadden met voornamelijk dierlijke eiwitten 36 procent minder prooidieren mee naar huis brachten dan katten met een standaarddieet, waarbij een deel van de eiwitten plantaardig is. ‘We zorgden ervoor dat de hoeveelheden eiwitten en energie van beide diëten zo gelijk mogelijk waren’, zegt ecoloog Robbie McDonald van de Universiteit van Exeter in Engeland, die de studie leidde.

Voor de studie vroegen de onderzoekers een deel van de katteneigenaren ook om hun kat elke dag vijf tot tien minuten bezig te houden met speeltjes. Die katten brachten gemiddeld 25 procent minder prooidieren mee naar huis.

1,3 miljard dode vogels

‘Het jagen op wilde dieren door katten is een ecologisch en sociaal probleem’, zegt McDonald. Alleen al in de VS zouden huiskatten minstens 1,3 miljard vogels en 6,3 miljard kleine zoogdieren doden. In Nieuw-Zeeland zijn er aanwijzingen dat katten hebben bijgedragen aan een afname onder oorspronkelijke diersoorten.

‘Ons werk laat zien dat niet-invasieve methodes, zoals ander voer geven en spelen, de neiging van katten om te jagen kan veranderen’, zegt McDonald. Hij zegt dat niet duidelijk is welke onderdelen van het vleesrijke voer geleid kunnen hebben tot de afname in jacht.

Sommige soorten kattenvoer bevatten eiwitten uit plantaardige bronnen zoals soja, zegt McDonald. ‘Het is mogelijk dat zulk voer weliswaar een volwaardig dieet vormt, maar katten erdoor toch een of meer micronutriënten missen. En dat zet sommige van de dieren ertoe aan op jacht te gaan.’

Minder roofgedrag

‘Het kan inderdaad zo zijn dat het dieet van de gemiddelde kat iets mist en dat ze daarom op zoek gaan naar de voordelen die wilde prooidieren op voedingsgebied opleveren’, zegt Hannah Lockwood. Zij promoveert aan de Universiteit van Derby in Engeland op de impact van katten op wilde dieren in het Verenigd Koninkrijk. ‘Als dat het geval is, dan is verder onderzoek naar de invloed van voeding op roofgedrag zeker gewenst.’

McDonald en zijn team stelden verder vast dat 76 procent van de katteneigenaren die met hun kat moesten spelen zei dat te willen voortzetten. Dat gold echter maar voor 33 procent van de eigenaren die hun huisdier een dieet met veel vlees hadden voorgezet. ‘Misschien moeten we er meer moeite in steken om katteneigenaren duidelijk te maken hoe belangrijk het terugbrengen van roofgedrag is’, zegt Lockwood.

special dieren
De beste verhalen over dieren uit New Scientist zijn gebundeld in deze special, te koop in onze webshop.