Wetenschappers zijn misschien weer een stap dichter bij het ontrafelen van het mysterie van het ontstaan van leven. Ze denken een stof gevonden te hebben die het mogelijk maakte dat drie belangrijke bouwstenen van leven een paar miljard jaar geleden ontstonden op aarde.

Gefosforyleerd molecuul. Het oranje gedeelte met de vier rode armen is het fosfaatmolecuul dat hier vast zit aan het aminozuur serine.
Beeld: Thomas Splettstoesser.

Een groep scheikundigen van The Scripps Research Institute (TSRI) in de Verenigde Staten ontdekten dat de stof diamidofosfaat (DAP) mogelijk die ‘missing link’ is. De stof kan ervoor gezorgd hebben dat drie verschillende bouwstenen van vroege levensvormen ontstonden: (1) korte nucleotiden, die onderdeel zijn van DNA en RNA, (2) peptiden, die kunnen dienen als bouwsteen voor eiwitten, en (3) lipiden: vetachtige stoffen die bijvoorbeeld in celwanden voorkomen. De onderzoekers publiceerden hun bevindingen op 6 november in het vakblad Nature Chemistry.

Fosforylering