Boorkernen uit een meer in Mexico tonen sporen van een meteorietinslag van zo’n 12.900 jaar geleden. Die inslag leidde wellicht tot een snelle wereldwijde afkoeling en uitsterven van de megafauna in Noord-Amerika.

De laatste radicale afkoeling op aarde was de Jonge Dryas, een periode van 12.900 tot 11.500 jaar geleden. Het wordt steeds aannemelijker dat een kosmische inslag daar de oorzaak was. Nieuw bewijs ervoor is gevonden door een internationaal team, onder leiding van James Bischoff van US Geological Survey. Zij stuitten op 2,8 meter diepte in een boorkern op een tien centimeter dikke, koolstofrijke laag. Die laag, 12.900 jaar geleden afgezet in het Mexicaanse Cuitzeo-meer, bevatte tal van minuscule nanodiamanten en het keiharde koolstofmineraal lonsdaliet. Eerder waren dergelijke nanodiamanten, van een micrometer tot een millimeter groot, ook al aangetroffen in even oude afzettingen, niet alleen in de VS maar ook in Nederland en België.

Komeet

De onderzoekers hebben tal van alternatieve oorzaken van de koolstofafzettingen, zoals vulkaanuitbarstingen, grote branden en een kosmische regen, kunnen uitsluiten. Er zijn maar twee lagen in de aardkorst, zo schrijven ze in PNAS, met de gevonden kenmerkende samenstelling aan mineralen. De ene is deze laag van 12.900 jaar geleden, en de ander is een laag op de grens van Krijt en het Paleogeen, 65 miljoen jaar geleden gevormd. Toen verdwenen de dinosaurussen na de inslag van een grote meteoriet op het Mexicaanse schiereiland Yucatan.