Een nieuw model van de stamboom van al het leven laat zien dat het ontstaan van nieuwe soorten een stuk minder afhankelijk is van survival of the fittest dan werd gedacht. Tijd, niet aanpassing aan de omgeving, lijkt de drijvende kracht achter evolutie.

De nieuwe levensboom laat bevat meer dan 50.000 soorten. Klik op de afbeelding voor hoge resolutie. Afbeelding: Temple University.

Onderzoekers van Temple University hebben de grootste en meest accurate levensboom gemaakt tot op dit moment. De levensboom brengt in kaart hoe verschillende diersoorten zich tot elkaar verhouden in de tijd, en welk nageslacht uit welke voorouders is voortgekomen. Dit nieuwe model laat verrassend genoeg zien dat nieuwe diersoorten ontstaan in een constant tempo, niet sprongsgewijs.

Sprongsgewijze evolutie

Binnen de evolutiebiologie heerst het denkbeeld dat het ontstaan van nieuwe soorten sprongsgewijs gebeurt. Diersoorten veranderen lange tijd niet of nauwelijks, en veranderingen in de omgeving veroorzaken een plotselinge sprong in de evolutionaire lijn van een soort. In de nieuwe omgeving overleven dieren met een genetische mutatie soms beter dan hun soortgenoten. Dit heet adaptatie en wordt binnen het Darwinisme gezien als de beslissende invloed op evolutie. De gemuteerde dieren zorgen vaker voor nageslacht en geven zo meer genetische informatie door. De nieuwe levensboom biedt echter andere inzichten.