Berkeley, Ca. (VS) – Onderzoekers van de University of California presenteren op hun website een filmpje van het noorderlicht. De opname, gemaakt met het NASA-ruimtevaartuig IMAGE, toont met het blote oog onzichtbare lichtverschijnselen.

Tijdens magnetische stormen op de Zon stromen enorme hoeveelheden geladen deeltjes met de zonnewind het zonnestelsel in. In het magneetveld van de Aarde veroorzaken die deeltjes lichtverschijnselen. In prachtige kleuren verschijnt rond de poolcirkels het noorderlicht of het zuiderlicht; gordijnen van gekleurd licht dalen uit de hemel neer, kronkelend, uitdijend en weer krimpend een lichtshow vormend.

Een fragment uit de videobeelden van het noorderlicht.

Het komende jaar zullen waarschijnlijk meer van dergelijke gebeurtenissen zichtbaar zijn. De Zon nadert het hoogtepunt van zijn elfjarige zonnecyclus. De Magnetosphere-to-Aurora Global Exploration (IMAGE) is een NASA-ruimtevaartuig dat deze lichtverschijnselen bestudeert en fotografeert. Met opnamen gemaakt in het verre-ultraviolette licht hebben de onderzoekers een videoclip gemaakt die het noorderlicht laat zien dat op 14 en 15 juli plaatsvond. Deze video is bereikbaar op de website van UC Berkeley Campus News als Quicktime-video.