Voor het eerst zijn in Zuidelijk Afrika nu ook sporen van grote sauropode dinosauriërs gevonden. Tot dusver was de groep waar de beroemde Brachiosaurus toe behoort in dit gebied alleen bekend van skeletresten.

Een Zimbabwaans-Zuid-Afrikaans team van paleontologen maakte vorige week in de Britse krant The Guardian melding van de ontdekking van de eerste sporen van grote plantenetende dinosauriërs in Zuidelijk Afrika. De sporen zijn aangetroffen in een ruim 150 miljoen jaar oud pakket gesteentelagen, dat in de Chewore Safari Area in Noord-Zimbabwe aan de oppervlakte komt. Sommige pootafdrukken zijn bijna een meter groot en ruim 20 centimeter diep. In enkele afdrukken zijn de klauwen van de poten nog tot in detail bewaard gebleven. De claim van de onderzoekers dat dit ‘één van de beste bewaarde reuzedinosauruspootafdrukken ter wereld is’ is slechts een klein beetje overdreven. Binnenkort hopen ze hun vondst in meer detail te publiceren in het wetenschappelijke tijdschrift Geology.

Pootafdrukken

Het Natuurhistorisch Museum in Berlijn voerde aan het begin van de vorige eeuw al uiterst grootschalige opgravingen uit in Tendaguru, in het tegenwoordige Tanzania. Deze opgravingen leverden onder meer de resten op van de beroemde Brachiosaurus, waarvan een skelet nog steeds in het Berlijnse museum staat te pronken. Niet alleen uit Tanzania zijn de resten van deze dieren bekend, ook in Zimbabwe zijn botten van deze soort ontdekt. Pootafdrukken ontbraken echter tot dusver.