Een undercover pinguïnrobot kan pinguïns en zeehonden onderzoeken zonder dat het stress oplevert voor de dieren, zo concluderen wetenschappers in Nature Methods.

De robot bezoekt de dieren. Bron: Nature Methods
De robot bezoekt de dieren.
Bron: Nature Methods

Wanneer mensen een pinguïnkolonie up close willen bestuderen, levert dat onvermijdelijk stress op voor de dieren. In het bijzijn van menselijke indringers vertonen de beesten een hogere hartslag en gedragen ze zich anders normaal. Dat blijkt niet het geval wanneer een neppinguïn de dieren benadert. Als een pinguïnrobot onderzoeksgegevens verzamelt, zijn deze daarom een stuk betrouwbaarder.

Antenne

Biologen bestuderen de dieren door ze te taggen met minuscule zendertjes. Het nadeel is dat deze zenders alleen werken als een pinguïn zich op een afstand van maximaal zestig centimeter van een antenne bevindt. Wanneer mensen de antennes verplaatsen, stoort dat het gedrag van de dieren. Door de kleine robotpinguïn een antenne mee te geven, hoopten de onderzoekers de pinguïns te benaderen zonder hen bloot te stellen aan stress.