Gelsenkirchen (D) – De Duitse regering wil van het Rurhgebied een belangrijk kenniscentrum op het gebied van brandstofcellen maken.


Auto's die rijden op brandstofcellen moeten uit het Duitse Ruhrgebied komen, vindt de Duitse regering. Vandaar dat de bewindslieden een uitgebreide brandstofcelindustrie ontwikkelen in Nordrhein-Westfalen.
Eén van de bedrijven in de regio is het Ford Research Center in Aken. Brandstofcellen zijn volgens het bedrijf de belangrijkste kandidaten om benzinemotoren te vervangen omdat ze twee keer zo efficiënt zijn als huidige benzinemotoren en enkel water als afvalstof leveren. Al in 2004 wil Ford een groep klanten de eerste waterstofauto's laten testen in het dagelijks leven.
De autofabrikant ligt aardig op schema. In 2001 al reed de eerste Ford Focus FCV (Fuel Cell Vehicle) op waterstof rond. Deze auto bevatte een brandstofcel die een elektrische motor aandreef. Op dit moment zijn de onderzoekers van het Research Center vooral aan het ontwerp van de tanks aan het sleutelen. Omdat het waterstofgas onder een hoge druk van 350 atmosfeer in de tanks wordt vervoerd, is er een ingenieus ontwerp nodig voor deze nieuwe generatie wagens.
Ook de samenwerking van het Duitse bedrijf Enkat in Gelsenkirchen met het Canadese Hydrogenics moet resulteren in een snelle implementatie van de cellen in transportmiddelen. Deze beide bedrijven ontwikkelen nieuwe, nog efficiëntere brandstofcellen.
De twee grootste problemen van de waterstofeconomie op dit moment zijn de hoge productiekosten van de waterstofmotoren en het gebrek aan een netwerk van waterstoftankstations. Ford is echter optimistisch: het concern denkt dat een groot deel van de bevolking al in 2010 water uit zijn uitlaat sproeit.

Sonja Jacobs