Diemen (NL) – Een zwart gat dat met 400.000 kilometer per uur door het heelal scheurt, vormt de ontbrekende schakel tussen zwarte gaten en supernova's.

Een zwarte gat ontstaat als een ster op het einde van zijn leven ontploft als een supernova. Dat is tenminste de gangbare opvatting, maar direct bewijs voor dit idee is nooit geleverd. Astronomen denken dit nu wel voor elkaar te hebben, sinds zij een zwart gat met een onvoorstelbare snelheid door het heelal hebben zien razen.

Een zwart gat schiet uit een supernova

De astronomen legden opnamen door de Hubble-telescoop uit 1996 en 2001 van een zwart gat naast elkaar. Vergelijking van de beelden liet zien dat het zwarte gat met een snelheid die vier keer groter is dan die van de sterren er omheen door het universum raast. Zwarte gaten zijn niet direct zichtbaar, omdat ze al het licht absorberen. Astronomen konden echter aan een ster die rondom het gat cirkelt de aanwezigheid van het massieve object afleiden.
“Dit is het eerste zwarte gat dat we met zo'n snelheid door het heelal zien bewegen”, zegt sterrenkundige Felix Mirabel. Mirabel en zijn collega Roberto Mignani concluderen dat de door hen geobserveerde snelheidsduivel uit een supernova geschoten moet zijn door de kracht van de explosie. Hiermee is voor het eerst experimenteel een verband gelegd tussen zwarte gaten en supernova's.

Sonja Jacobs