Met een snelheid van een complete cd-rom per 5,6 seconden pompten wetenschappers van CERN en het California Institute of Technology meer dan een uur data over met het toekomstige internetprotocol IPv6.

Met de groeiende vraag naar snelle internetverbindingen voor wetenschappelijke doeleinden verleggen wetenschappers keer op keer de grens. Een belangrijke stap vooruit is nu gezet door Europese en Amerikaanse wetenschappers die het internetprotocol IPv6 gebruikten voor de adressering. Ruim een uur lang verzonden ze 983 megabit per seconde tussen Genève en Chicago.
De wetenschappers gebruikten bij de overdracht een enkele datastroom. Het IPv6-internetprotocol is de opvolger van het huidige IPv4-protocol, waarin alle internetadressen overeenkomen met een combinatie van vier getallen van 0 tot 255. IPv6 gebruikt voor alle internetadressen zes zulke getallen. De invoering van IPv6 levert niet alleen een veel groter aantal IP-adressen op (nodig als straks alle koffieapparaten, printers en andere elektronica een IP-adres moet hebben), maar moet ook zorgen voor betrouwbaardere verbindingen. Dat laatste is vooral van belang voor de zogenaamde grids, waarin wetenschappers verspreid over de wereld grote hoeveelheden gegevens heen en weer sturen als ze daar samen aan rekenen.

Volwaardig protocol

De onderzoekers behaalden al eerder het wereldrecord dataverkeer via internet met een IPv4-verbinding, waarbij ze een terabyte aan data (een miljoen megabyte) in nog geen uur verstuurden van Sunnyvale, California naar Genéve, ofwel een gemiddelde snelheid van circa 2,38 gigabit per seconde. Het nieuwe record met de IP-v6-verbinding is weliswaar niet zo snel, maar het enthousiasme is er niet minder om. Ze zien het als een mijlpaal, die aantoont dat IPv6 een volwaardig internetprotocol is dat straks kan bijdragen aan een wereldwijde samenwerking aan hoge-energiefysica-experimenten. Terabytes aan data kunnen dan door honderden groepen wetenschappers worden uitgewisseld. Via videotechnieken kunnen ze dan ook direct goed communiceren, waar IPv4 nog voor communicatieproblemen zorgt.