In 2017 werden voor het eerst twee neutronensterren gemeten die samensmolten tot een zwart gat. Bij die gebeurtenis kwam een overschot aan röntgenstraling vrij. Astronomen hebben daar nu twee verklaringen voor bedacht.

De observatie van de twee samensmeltende neutronensterren in 2017 was de vijfde detectie ooit van zwaartekrachtgolven. Het was een hoogtepunt in de astrofysica. Niet alleen werden voor het eerst de zwaartekrachtgolven van botsende neutronensterren gemeten, ook maten telescopen tegelijkertijd het licht dat afkomstig was van dezelfde gebeurtenis. Dit leverde een schat aan informatie op, onder meer over het ontstaan van goud.

Nagloeiende neutronensterren

Met de ruimtetelescoop Chandra X-ray observatory bleven astronomen het gebied ook na 2017 in de gaten houden. Zo detecteerden ze röntgen- en radiostraling uit het gebied. In de jaren na het samensmelten zagen de astronomen een overschot aan röntgenstraling. Voor die röntgen-nagloed presenteren ze nu twee verklaringen.

Eén mogelijkheid is dat het samengesmolten object kortstondig – waarschijnlijk slechts een seconde – wachtte voordat het tot een zwart gat ineenstortte. De reden daarvoor zou de snelle rotatie van het samengesmolten object zijn, die de ineenstorting door de zwaartekracht tegenwerkte. De nagloed ontstond in dat geval doordat omringend materiaal op het oppervlak van de samengesmolten neutronensterren botste. Het teruggeketste materiaal scheerde vervolgens door het omringende gas en stof dat daardoor opwarmde en begon te gloeien. Bij dat gloeien zendt het materiaal onder meer röntgenstraling uit.

Een andere verklaring is dat de straling het gevolg is van omringend materiaal dat in het zwarte gat verdwijnt. Dit kan direct na het ontstaan van het zwarte gat gebeurd zijn. Het gas en stof draait hierbij in een schijf rond het zwarte gat en valt er geleidelijk in. Terwijl het materiaal naar het zwarte gat getrokken wordt, warmt het ook op, waardoor de schijf gloeit.

Voorkeur voor vertraagde instorting