De slappe ondergrond is in vele delen van Nederland een belangrijk obstakel bij de aanleg of uitbreiding van wegen. Een in Engeland ontwikkeld systeem, dat bekendstaat als spijkerbed, vormt een oplossing. Een proefvak in Noord-Holland zal het komende jaar het nut van de techniek moeten bewijzen.


Op een busbaantraject tussen Edam en Monnickendam, langs de N247, legt men een halve kilometer spijkerbed aan. Het systeem bestaat uit palen die door de slappe grondlaag heen de zandlaag daaronder bereiken. Over de palen brengen wegenbouwers een grondmatras aan die net zo dik is als de afstand tussen de palen bedraagt. De matras is gewapend met een traliewerk met lage treksterkte. De boogwerking die ontstaat, geeft draagkracht aan het systeem. De slappe veenlaag blijft onbelast, zodat vervorming daarvan en van de nieuw aangelegde weg niet meer optreedt.
Het Civieltechnisch Centrum Uitvoering Research en Regelgeving (CUR) in Gouda verwacht dat de techniek een succes voor de aanleg van wegen op de slappe Nederlandse bodem zal blijken.