Onderzoekers zijn er niet in geslaagd het veelbelovende ‘steriele neutrino’ te vinden dat mogelijk het bestaan van donkere materie verklaart. Dat bleek na een intensieve zoektocht met IceCube, een deeltjesdetector die zich in het ijs van de zuidpool bevindt.

IceCube
IceCube Neutrino Observatorium op de Zuidpool. Beeld: Erik Beiser, IceCube/NSF

Het steriele neutrino is een populaire kandidaat voor de, nog steeds ongeïdentificeerde, donkere materie die ruim 25% van ons universum vult. Tot nu toe zijn er drie verschillende soorten neutrino’s gemeten die netjes in het standaardmodel van de deeltjesfysica passen. Dit model beschrijft alle deeltjes die wij kennen en de interacties die tussen hen plaatsvinden. De drie bekende neutrino’s hebben echter een aantal kenmerken die niet verklaard kunnen worden met het standaardmodel. Het bestaan van een vierde soort neutrino kan deze kenmerken wel verklaren. De voorwaarde is dat deze zogenoemde steriele neutrino massa heeft en alleen via zwaartekracht reageert met andere materie. En dat zijn precies de eigenschappen van donkere materie. Steriele neutrino’s kunnen dus in één keer de problemen van het standaardmodel oplossen en donkere materie verklaren.

Toch niet?

Twintig jaar geleden werd er bij het LSND experiment in Los Alamos een signaal gezien dat mogelijk van steriele neutrino’s afkomstig was. Daarna zagen ook andere experimenten hints van deze deeltjes. ‘Net als bij Elvis, zien mensen ineens overal hints van steriele neutrino’s’, zegt Francis Halzen van IceCube. Het detecteren van deze deeltjes is erg moeilijk, omdat ze nauwelijks interacties aangaan met andere materie. Wel laten ze indirect een signaal achter omdat ze soms veranderen in andere neutrino’s. Op die manier kunnen ze gedetecteerd worden. De onderzoekers van IceCube onderzochten honderdduizenden neutrinometingen maar vonden nergens het kenmerkende signaal dat in LSND gezien was.