Exoplaneet Corot-7 b is mogelijk geen superaarde, maar een vulkanische woestenij. Dat is slecht nieuws voor iedereen die zoekt naar bewoonbare planeten, denkt een onderzoeksgroep onder leiding van Rory Barnes: blijkbaar zijn aardachtige planeten niet direct ‘superaarde’, maar vaak ook onleefbare vulkaanwerelden.

Barnes en zijn collega’s presenteerden hun model afgelopen januari op een bijeenkomst van de American Astronomical Society.

Bij de ontdekking van de aardachtige planeet Corot-7 b buiten ons zonnestelsel bleek al snel dat deze niet bewoonbaar is, vanwege de korte afstand tot zijn ster. Nader onderzoek wijst nu uit dat er op de planeet om nog een andere reden geen leven kan bestaan. Het gaat hier misschien niet om een superaarde, maar om een ‘super-Io’. Een verwijzing naar Jupiters maan Io, die met meer dan 400 vulkanen wel het meest geologisch actieve object in ons zonnestelsel genoemd.