Mensen met chronische tandvleesontsteking hebben een hogere kans op hart- en vaatziekten. Ontstekingseiwitten vormen een belangrijke factor daarbij.

Patiënten met tandvleesontstekingen riskeren nog meer dan het verlies van hun tanden. Er is namelijk een verband tussen parodontitis en hart- en vaatziekten. De moleculaire link tussen beide bleef tot nu toe echter een mysterie. Een recente studie, uitgevoerd door onderzoekers van de Buffalo-universiteit (Chicago, VS) en gepubliceerd het Journal of Periodontology, licht een tipje van de sluier op.
Bacteriën kunnen het tandvlees, het kaakbot en de buitenste laag van de tandwortel infecteren en vernietigen. Een milde vorm van tandvleesontsteking, gingivitis, kan evolueren naar parodontitis, waarbij ook het kaakbot is aangetast. Parodontitis is één van de belangrijkste oorzaken van tandverlies bij volwassenen.

Volgens de Amerikaanse studie komen bij parodontitispatiënten de mondbacteriën gemakkelijk in de bloedbaan terecht. Zij zetten de lever aan om ontstekingseiwitten aan te maken, waaronder het eiwit CRP. De lever scheidt dit soort signaaleiwitten in hoge concentraties uit bij weefselbeschadiging of acute infectie. De eiwitten activeren de cellen van het immuunsysteem. Chronische tandvleesontsteking leidt tot een continu verhoogde CRP-concentratie in het bloed. Dat bevordert het sneller optreden van bloedvatontsteking en bloedklontering. Dat leidt op termijn tot hartproblemen.