Biologen hebben in Congo een voorheen onbekende diersoort ontdekt. Het gaat om een pantserspitsmuis – een dier met ‘de meest bizarre ruggengraat ter wereld’, aldus zijn ontdekkers.

De Scutisorex thori Bron: Bill Stanley/The Field Museum
De Scutisorex thori
Bron: Bill Stanley/The Field Museum

De recent gevonden pantserspitsmuis draagt de  naam Scutisorex thori. Hij is nauw verwant aan de enige andere bekende pantserspitsmuissoort, de Scutisorex somereni. Net als zijn broertje heeft de S. thori een bizar sterke onderrug: zijn ruggengraat is, relatief aan de lichaamsmassa, vier tot vijf keer sterker dan bij andere zoogdieren.

Toen onderzoekers de S. somereni in 1910 ontdekten, leidde dat tot grote verrassingen. ‘De ontdekkers keken vol ongeloof toe hoe een volwassen man op de rug van de pantserspitsmuis stond, waarna het dier ongedeerd verder wandelde’, aldus zoöloog Bill Stanley, die de nieuwe spitsmuis ontdekte.