Voor het eerst zijn verschijnselen in het binnenste van moleculen blootgelegd. Wetenschappers hebben in beeld gebracht hoe moleculen van vorm veranderen wanneer ze een elektrische lading krijgen.

IBM-onderzoekers Shadi Fatayer en Leo Gross bestudeerden vier soorten moleculen. Dat deden ze met een atoomkrachtmicroscoop: een apparaat dat een piepkleine sonde door een molecuul stuurt. Zo bouwt het een extreem gedetailleerd beeld op van de atomen en atomaire bindingen die het molecuul bevat.

De onderzoekers maakten de moleculen elektrisch geladen door een klein stroompje te laten lopen door de sonde en het oppervlak waarop het molecuul rustte. Zo zorgden ze ervoor dat de sonde elektronen stuk voor stuk aan het molecuul overdroeg. Het hele experiment vond plaats in een extreem koude vacuümkamer. Op die manier konden de onderzoekers er zeker van zijn dat het molecuul niet bewoog of door externe krachten werd verstoord.