Amerikaanse meteorologen bewijzen dat vliegverkeer het weer beïnvloedt.

Na de aanslagen van 11 september moest de burgerluchtvaart in de Verenigde Staten drie dagen aan de grond blijven. Meteoroloog David Travis analyseerde samen met collega’s de gegevens van vierduizend Amerikaanse weerstations over deze unieke periode. Hij stelde onomstotelijk vast dat intensief vliegverkeer een grote invloed heeft op het weer.

In de vliegtuigloze periode was het overdag meetbaar warmer en ‘s nachts kouder dan normaal. Het verschil tussen de dag- en nachttemperaturen nam met ongeveer één graad toe. Vooral de maxima veranderden.

De utopie van schoon vliegen
LEES OOK

De utopie van schoon vliegen

Veel luchtvaart­maatschappijen bieden het tegen­woordig als optie aan: via een extra geldbedrag de CO2-uitstoot van de vlucht compenseren. Vlieg je ...

Het ontbreken van de bekende condensatiestrepen van vliegtuigen, ofwel ‘contrails’, vormt de oorzaak van de temperatuurveranderingen. Contrails kunnen zich uitsmeren tot een ijle bewolking. Deze tempert het nachtelijk warmteverlies, terwijl het overdag een deel van de zonnestraling blokkeert. Zonder die bewolking wisselt de temperatuur gedurende een etmaal veel sterker.

Mirjam Leunissen