‘Wanneer gaan jullie een elektrische auto bouwen die half zo sexy is als een Tesla?’ Dat vroeg de Duitse minister van Economische Zaken en Energie Peter Altmaier aan de auto-industrie-reuzen van zijn land tijdens een bijeenkomst in november. Aangezien hij de bazen van Volkswagen, Mercedes-Benz en BMW bij naam noemde is er geen twijfel mogelijk dat Altmaier hen in verlegenheid probeerde te brengen. Mogelijk hoeft hij niet lang meer te wachten.

In 2019 gaan elektrische auto’s van meerdere traditionele fabrikanten de weg op. Sommige daarvan zullen meer bekijks trekken dan een Tesla.

Concurrentie voor Tesla

Uiteraard krijgt Tesla’s Model 3 veel media-aandacht. Tesla wilde een elektrisch voertuig maken dat kan concurreren op de markt voor luxeauto’s. De verkoop tot nu toe suggereert dat Tesla daarin slaagt. De auto is sinds 2017 in de VS verkrijgbaar en zal in februari of maart van dit jaar in Europa verkrijgbaar zijn.

Overheden moeten de lessen van zero-covid in hun achterhoofd houden
LEES OOK
Overheden moeten de lessen van zero-covid in hun achterhoofd houden
De elektrische auto’s van Tesla krijgen dit jaar een hoop concurrentie. Beeld: Pixabay

Maar voor wie overweegt een elektrische auto te kopen, is Tesla nu slechts een van de vele opties. De Tesla 3 krijgt geduchte concurrentie van auto’s in alle soorten en maten, inclusief suv’s, sportwagens en gezinsauto’s. De meeste van hen zullen van vertrouwde fabrikanten zijn.

Minder uitstoot

In 2019 kunnen we de eerste elektrische auto’s verwachten van Volkswagen (Neo), Volvo (XC40) en Audi (e-tron). BMW geeft de batterij van zijn i3-auto een grote upgrade waardoor het bereik van de auto groter wordt. Mercedes-Benz zal de Tesla-componenten in zijn Generation EQ auto vervangen door eigen technologie. De door BMW gemaakte Mini E, reeds aangekondigd in 2010, zal eindelijk zijn weg vinden van conceptauto naar praktische alleskunner. Voor mensen met een grotere portemonnee zal 2019 ook elektrische voertuigen bieden van Aston Martin, Porsche en Jaguar.

Nu de Europese Unie streeft naar een vermindering van uitstoot van auto’s met 35 procent in de komende 20 jaar, is een grootschalige invoering van elektrische auto’s noodzakelijk.Een uitgebreider aanbod van vertrouwde automakers zal dit waarschijnlijker maken. Volkswagen bijvoorbeeld heeft gezegd dat ze willen dat volledig elektrische auto’s 30 procent van de verkoop van hun nieuwe auto’s gaat uitmaken.