Door nanodeeltjes toe te voegen aan zijde, hebben onderzoekers een stof gemaakt die 95 procent van het zonlicht weerkaatst. Daardoor blijft het materiaal koel op een warme dag.

Ongeveer 15 procent van het wereldwijde elektriciteitsverbruik gaat naar middelen die ons koel moeten houden. Om het energieverbruik te verminderen, zoeken wetenschappers dus naar manieren om af te koelen waarvoor geen elektriciteit nodig is.

Materiaalwetenschappers Jia Zhu van de Nanjing-universiteit in China en Shanhui Fan van de Amerikaanse Stanford-universiteit richtten hun pijlen op zijde. Ze kozen voor deze stof omdat hij koel aanvoelt tegen de huid, doordat hij het grootste deel van het zonlicht dat erop valt weerkaatst. Het gaat dan voornamelijk om het infrarode deel, ofwel warmtestraling, en het zichtbare deel van het licht. Ook laat zijde gemakkelijk warmte los.

Door zijde aan te passen, wisten de wetenschappers een stof te maken die nóg meer zonlicht tegenhoudt: tot ongeveer 95 procent. Dat deden ze door de vezels te omhullen met nanodeeltjes van aluminiumoxide. Door deze toevoeging weerkaatst de stof ook het ultraviolette deel van het zonlicht.

Toen de onderzoekers hun zijde in zonlicht legden, zagen zij dat deze 3,5 graden koeler bleef dan de omgeving. Het is de eerste stof die in het zonlicht kouder blijft dan de omringende lucht.

Nephuid

De onderzoekers ontdekten ook dat wanneer zij hun zijde drapeerden over een oppervlak dat de menselijke huid nabootste, de stof de ‘huid’ in de zon 8 graden koeler hield dan natuurlijke zijde. Ten opzichte van katoen was de speciale zijde zelfs 12,5 graden koeler. De namaakhuid bestond uit siliconenrubber, dat rond een verwarming was gewikkeld om lichaamswarmte na te bootsen.

Als laatste experiment maakten de onderzoekers van de aangepaste zijde een shirt met lange mouwen. Ze vroegen een proefpersoon om het te dragen op een zonnige dag met een temperatuur van 37 graden Celsius. Met warmtecamera’s bewezen de onderzoekers dat het shirt koel bleef. Wanneer de proefpersoon een shirt van natuurlijke zijde of katoen droeg, warmden deze stoffen wel op.

‘Als je de kunstzijde draagt, voel je je dus veel koeler dan wanneer je normaal textiel draagt’, zegt Zhu. De speciale zijde zit comfortabel, heeft een goed ademend vermogen en kan herhaaldelijk worden gewassen en gedroogd, zegt Zhu. Ook is de stof volgens hem niet duur en kan die grootschalig worden geproduceerd.

Leestip: dit boek neemt je mee op een intrigerende reis langs honderd belangrijke gebeurtenissen, ontdekkingen en uitvindingen die met het weer te maken hebben. Bekijk hier in onze webshop!