De media dragen bij aan het normaliseren van extreemrechts gedachte­goed, stelt politicoloog Léonie de Jonge. Daarom moeten ze duidelijke grenzen stellen aan wat ze wel of geen podium willen bieden.

Populistische en extreemrechtse partijen weten hoe ze de media moeten bespelen. Een partij creëert een schandaal, de media duiken erbovenop en laten die ­partij uitgebreid aan het woord. Als de aandacht weer een beetje geluwd is, ­creëert zo’n partij een nieuw schandaal. Die tactiek is in Nederland duidelijk te zien bij Forum voor Democratie (FVD). Bijvoorbeeld toen leider Thierry Baudet zei dat de wereld werd bestuurd door ‘kwaadaardige reptielen’, of toen journalist Merel Ek publiekelijk werd geïntimideerd. Léonie de Jonge, politicoloog aan de Rijksuniversiteit Groningen, liet zien dat de media zo een belangrijke rol spelen in de opkomst van populistische en extreemrechtse partijen en de normalisering van extreemrechts gedachtegoed. Ze moedigt nieuwsredacties aan om actief de discussie te voeren over hoe ze met extreemrechtse partijen om willen gaan. ‘Het is heel belangrijk dat je van tevoren goed je grenzen bepaalt als redactie’, stelt De Jonge. ‘Doe je dat niet, dan geef je extreemrechtse partijen de mogelijkheid om die grenzen continu te verleggen.’

Dit is een premium-artikel

Lees direct verder, al vanaf €1,99 per maand. Al abonnee? Log in om direct verder te kunnen lezen.

InloggenBekijk aanbod