Vrachtwagens net als personenauto’s elektrisch maken, dat is
volgens veel experts geen haalbare kaart. Bij energietransitie­deskundige Auke Hoekstra wil dat er niet in.

Toen Auke Hoekstra tien jaar geleden een boek schreef waarin hij betoogde dat elektrisch rijden de toekomst was, werd hij nog niet erg serieus genomen. Hoe ­anders is dat anno 2020. Behalve als het over zware trucks gaat. Die elektrificeren, zo denkt vrijwel iedereen in het veld, is ‘luchtfietserij’. Spijtig, want juist deze wagens leveren zo’n twee derde van de CO2-uitstoot van het wegtransport. Alle bezwaren tegen elektrische vrachtwagens snijden echter geen hout, stelt Hoekstra, inmiddels ­onderzoeker aan de Technische Univer­siteit Eindhoven. Die trucks komen er ­volgens hem dan ook wel degelijk – en sneller dan je zou denken.

Dit is een premium-artikel

Lees direct verder, al vanaf €1,99 per maand. Al abonnee? Log in om direct verder te kunnen lezen.

InloggenBekijk aanbod