Politieke advertenties beïnvloeden vaak ongezien het democratische proces, doordat Facebooks detectiealgoritmen tekortschieten. Informaticus Victor Le Pochat wil deze daarom voor iedereen openbaar maken.

Stel, je wilt als politieke partij een advertentie met je speerpunten op Facebook plaatsen. Dat mag, maar dan moet je bij het plaatsen wel ‘politieke advertentie’ aanvinken. Facebookgebruikers zien vervolgens bij de advertentie staan dat het om een politieke advertentie gaat en wie ervoor heeft betaald. Geef je dit niet netjes aan, dan loop je het risico dat de detectiealgoritmen van Facebook de advertentie toch als politiek aanmerken en het bedrijf de advertentie offline haalt. Maar die systemen schieten ernstig tekort, ontdekte ­Victor Le Pochat, promovendus internetveiligheid aan de KU Leuven. ‘Veel advertenties glippen door de mazen van het net. Daarom pleiten wij ervoor om ze allemaal openbaar te maken. Een niet als politiek gelabelde advertentie verschijnt niet in de advertentiebibliotheek van Facebook. Je krijgt die dan alleen te zien als de advertentie specifiek op jou gericht is. Openbaar maken stelt onderzoekers en journalisten in staat na te gaan welke spelers het democratische proces proberen te beïnvloeden.’

Dit is een premium-artikel

Lees direct verder, al vanaf €1,99 per maand. Al abonnee? Log in om direct verder te kunnen lezen.

InloggenBekijk aanbod