Door de schoolsluitingen hebben kinderen die opgroeien onder ongunstige omstandigheden relatief grote achterstanden opgelopen. Om ervoor te zorgen dat de coronacrisis de kansenongelijkheid niet vergroot, zijn ingrijpende maatregelen nodig, stelt onderwijswetenschapper Lotte Henrichs.

Onderwijswetenschapper Lotte Henrichs onderzocht het effect van de school­sluiting tijdens de lockdown op tien scholen waar grote verschillen zijn in kansengelijkheid. Samen met collega’s keek ze naar begrijpend lezen en rekenen. Op beide gebieden bleken de kinderen gemiddeld 50 procent minder vooruitgang te hebben geboekt dan je onder normale omstandigheden zou verwachten. Dat kun je vertalen naar een ­leer­achterstand van twee en een halve maand. Onder kinderen met bijvoorbeeld laagopgeleide ouders, of ouders die pas kort in Nederland zijn, is de achterstand het grootst. Om ervoor te zorgen dat deze achterstanden de kansenongelijkheid niet vergroten, zijn ingrijpende maatregelen nodig, stelt Henrichs. ‘Corona heeft de problemen die er al waren alleen maar zichtbaarder gemaakt.’

Dit is een premium-artikel

Lees direct verder, al vanaf €1,99 per maand. Al abonnee? Log in om direct verder te kunnen lezen.

InloggenBekijk aanbod