Elke maand vraagt New Scientist iemand uit de wereld van de wetenschap om een boekentip. Deze keer raadt wetenschapscommunicator, presentator en schrijver Lieven Scheire Anders van Frans de Waal aan.

‘In onze maatschappij woedt een ideologische discussie over gender. In Anders komt primatoloog Frans de Waal los van de ideologie en gaat hij juist in op de biologische kant van gender. Daarvoor bestudeerde hij het gedrag van onze dichtste familieleden: de chimpansee en de bonobo.

De Waal beschrijft de diepe biologische wortels van onze genderidentiteit en ons gendergedrag. Ook vertelt hij het verhaal van een genderfluïde chimpansee. Het chimpanseevrouwtje was met een biologisch vrouwelijk lichaam geboren, maar vertoonde heel mannelijk gedrag. Ze ging bijvoorbeeld mee indruk maken met andere mannetjes. Toch had ze totaal geen seksuele interesse, ook niet in andere vrouwtjes. Ze heeft dan ook geen nakomelingen gekregen, maar werd een soort verzorgende tante voor de kleintjes in de groep. Ik vond dat een enorme eyeopener: het feit dat genderfluïditeit ook voorkomt bij primaten ontkracht volledig dat het bij de mens aangepraat is.

Lieven Scheire. Beeld: KREW Collective.

Afijn, wat mij immens aanspreekt in dit boek is de heel nuchtere en wetenschappelijke kijk. Zowel de conservatieve als de ultra-progressieve kant kan veel leren van dit boek. Daarnaast is De Waal een enorm ervaren wetenschapper en een goede schrijver. Alleen daarom is het al boeiend om te lezen. En mocht je ooit verzeild geraken in een genderdebat en de gemoederen lopen hoog op, dan kun je de verhitte discussie met wat goede citaten uit dit boek zeker wat laten bekoelen.’