Op ruimtemissie gaan is een kinderdroom van velen. Astronaut André Kuipers schreef samen met zijn vrouw Helen het kinderboek 3,2,1 GO!, het eerste deel van een spannende serie over vier jonge astronauten die kans maken op een ruimtereis.

Hoe kwam u op het idee van een verhaal over jonge ­astronauten?

‘Het is begonnen met een verhaaltje dat ik aan mijn zoontje vertelde toen ik een halfjaar in de ruimte verbleef. Op zondagen had ik vanuit het ruimtestation ISS videocontact met mijn gezin. Ik vermaakte de kinderen met koppeltje duiken en dingen ­laten zweven, maar na een paar keer hadden ze dat wel gezien. Om hun aandacht erbij te ­houden, heb ik een verhaaltje ­verzonnen, geïnspireerd op mijn zoontje en zijn knuffel, de muis. Na verschillende peuterboeken ben ik deze nieuwe serie van kinderboeken gestart, ­gericht op kinderen van zes tot acht.’

Waar gaat het verhaal precies over?

‘Dit eerste boek gaat over vier kinderen die naar de ruimte ­willen reizen. Je volgt hoe ze op de astronautenschool terechtkomen en wat ze moeten leren om hun astronautendiploma te halen. Wat doe je als er brand aan boord van je ruimteschip uitbreekt? Hoe zit een ruimtepak in elkaar? En hoe eet je in de ruimte? Ze beleven een spannend avontuur, gebaseerd op hoe het werkelijk is. Ik heb zelf ook een klein rolletje in het verhaal. Vanuit Mission Control praat ik met de kinderen en geef ik ze adviezen. Mission Control speelt in werkelijkheid ook een belangrijke rol. Van daaruit bepalen specialisten wat wij doen als astro­nauten.’

Hoe kwam het boek tot stand?

‘Helen, mijn vrouw, kwam op het idee om een prentenboek te maken van het verhaal dat ik mijn zoon vertelde. Daarna volgden dus meer boeken. Helen is journalist en zij zet mijn scenario’s op papier. Dit boek is natuurlijk een fantasieverhaal voor kinderen, maar ik heb continu de feitjes gecheckt. Zo ontstond ook een wisselwerking met de illustrator, Paco Vink. ‘Nee, zo ziet dat er niet uit, dat moet een beetje anders’, wist ik dan uit ervaring. De vormgeving in het boek is prachtig, met allerlei verschillende lettertypes en kleuren in de tekst. Zo breng je iets best ingewikkelds, ruimtevaart, op een speelse manier.’

Wat kan een astronaut bijdragen als kinderboekenschrijver?

‘Een astronaut is ­echt in de ruimte geweest en heeft een wetenschappelijke achtergrond. Dat maakt hem of haar geloofwaardig. Dit ­verhaal is gebaseerd op techniek en wetenschap, geschreven door iemand die het echt heeft meegemaakt. Het mythische beeld van het astronautenbestaan kun je goed gebruiken om een positief beeld te geven van ruimtereizen.’

Waarom is het belangrijk om de jonge generatie te bereiken?

‘Kinderen weten heel veel van ruimtevaart, vaak meer dan hun ouders. Mensen luisteren en kijken vaak met open mond naar het verhaal over de ruimtevaart: het is een exotische en rare wereld, waar alles anders is dan op aarde. En wanneer die aandacht er is, kun je heel goed een boodschap erin verweven: dat wetenschap en techniek leuk zijn en dat de aarde heel mooi is, maar ook kwetsbaar. Dit is een prachtige manier om dat zaadje op jonge leeftijd te ­planten; ze kunnen het zelf ­lezen!’

no-image
Het kinderboek 3,2,1 GO! van André Kuipers is verkrijgbaar in onze webshop.