Elke maand vraagt New Scientist een wetenschapper om een boekentip. Deze keer: hoogleraar theoretische sterrenkunde Vincent Icke raadt Zwarte gaten van Marcel Vonk aan.

‘Elke sterrenkundige die aan de weg timmert, krijgt te maken met drie vragen. Is er leven buiten de aarde? Wat was er voor de oerknal? En: wat zijn zwarte gaten? Het antwoord op die laatste vraag krijg je van Marcel Vonk in zijn boek Zwarte gaten.

Vonk behandelt alles, van de geschiedenis van de algemene relativiteitstheorie tot de toepassingen van Einsteins werk op zwarte gaten, en de vondsten van wetenschappers die niet de eer kregen die ze verdienden. Zelfs de quantummechanica komt aan bod, wat ik bijzonder vind. Maar vooral gaat Vonk op precies de juiste manier om met het mysterie en het belang van zwarte gaten. Waarom moeten we ze zo serieus nemen? En hoe zit het met de voortgang die we maken om ze te begrijpen?

Om dit boek te lezen moet je wel enige belangstelling hebben voor het onderwerp, want het is niet zo makkelijk te verwerken als aardappelpuree. Maar regisseur en acteur Orson Welles zei ooit: ‘Als mensen eenmaal geïnteresseerd zijn, begrijpen ze alles. Het probleem is ze te interesseren.’ Vonk schrijft prettig Nederlands, en de illustraties in het boek zijn uitstekend. Het is een prachtig werk, dat bovendien mooi is om in handen te hebben.’

Leestip: Dit boek van natuurkundige Marcel Vonk behandelt ons begrip én ons onbegrip van zwarte gaten. Verkrijgbaar in onze webshop.