Kwartetten met deeltjes: zo zou je Elementary kunnen omschrijven. Maar dan wel met een twist. New Scientist sprak met de bedenker van dit spel: Serafine Beugelink, net klaar met haar bachelor natuurkunde aan de Universiteit Leiden.

Hoe is Elementary tot stand gekomen?

‘Begin december was ik op zoek naar een kerstcadeau voor mijn vriend. Omdat hij een master in de natuurkunde doet, wilde ik een natuurkundig spelletje. Die bleken inderdaad te bestaan, maar in de regel zijn ze vrij kinderachtig en heel educatief ingestoken. Ik wilde iets voor mensen die natuurkunde al leuk vinden. Dus dacht ik: ik maak zelf wel een spel. Dat heb ik toen op de universiteit laten zien aan andere studenten, onderzoekers en een paar hoogleraren. Die waren allemaal erg enthousiast.’

Toen ging het balletje rollen.

‘Ja, allerlei mensen wilden het spel zelf kopen, of verwezen me door naar instituten waar ik mee zou kunnen samenwerken. Ik was niet van plan een bedrijf te starten, maar toen ben ik maar meegegaan in die wervelwind.’

Je hebt Elementary gemaakt voor mede-natuurkundigen. Is het daarmee echt een spel voor insiders?

‘Nee, iedereen kan het spelen. Het lijkt op kwartetten, maar in plaats van vakantiebestemmingen verzamel je elementaire deeltjes: quarks, leptonen, ijkbosonen, het higgsdeeltje… In de easy mode blijft het daarbij. In de classic mode voeg je antideeltjes toe aan het spel. Wanneer een deeltje en zijn antideeltje elkaar tegenkomen, annihileren ze elkaar en krijg je een energiefiche. Met zo’n energiefiche kun je geannihileerde deeltjes terughalen, om daarmee een setje te voltooien.’

Heb je bij het testen nog veel moeten aanpassen?

‘Ik heb heel weinig hoeven veranderen – misschien omdat het spel in de basis heel rechttoe rechtaan is. Ik ben ook nooit gaan zitten om te bedenken: wat heeft een goed spel nodig? Kleine sets, grote sets, tactiek, sabotage. Het enige wat ik gedaan heb, is gekeken: wat is er binnen de natuurkunde? Deeltjes, antideeltjes, annihilatie, creatie. Nou, dat werkte eigenlijk perfect. In feite heb ik het spel niet bedacht; dat heeft de natuurkunde gedaan.’

Beeld: Elementary.

Ligt het spel nu in de winkel?

‘Een aantal winkels verkoopt het, maar daar kan het ook uitverkocht zijn, dus het is het veiligst om het spel aan te schaffen via elementarythegame.com of in de webshop van New Scientist. Het is trouwens ook te koop in de shop van het Europese deeltjesinstituut CERN bij Genève, dus als je toch op vakantie naar Zwitserland gaat, kun je daar terecht.’

Je hebt net je bachelor natuurkunde afgerond. Wat ga je nu doen?

‘Ik heb tijdens mijn studie veel ervaring opgedaan binnen de wetenschapscommunicatie en de wetenschapsjournalistiek, dus ik dacht altijd dat ik daarmee door zou gaan. Maar door mijn ervaring met Elementary ben ik van gedachten veranderd. Ik heb ontdekt dat ik het ondernemerschap erg leuk vind, en dat je daar prima wetenschapscommunicatie in kunt toepassen. Dus ik ga nu Science, Business, and Innovation studeren.’

Zie je jezelf nog meer spellen maken?

‘Ik zit niet vast aan spellen. Ik vind wetenschapscommunicatie leuk in de breedste zin van het woord. Zo gauw ik dan iets tegenkom waarvan ik denk: hier zie ik wat in, dan wil ik daarmee door. Of dat dan een spel is of iets anders, dat is me eigenlijk om het even.’