In Amsterdam kun je nu de expositie, of ‘immersive space experience’, Destination Cosmos bezoeken.

Three, two, one… Liftoff! Om je heen ontstaat een grote stofwolk. Niet veel later vlieg je langs planeten, sterren en supernova’s.

Tijdens de expositie Destination Cosmos maak je een reis door de ruimte. De 17 meter hoge hal van de Amsterdamse Fabrique des Lumières heeft een ruimtelijk geluidssysteem en honderd videoprojectoren die zowel de muren als de vloer beschijnen. Zo voel je je een kabouter in het onvoorstelbaar grote heelal.

De expo is een soort film met meeslepende muziek en een tsunami aan visuele informatie. Jammer is dat er geen verhaallijn in zit, zoals bij een film, of diepgang, zoals bij een tentoonstelling. Terwijl je audiovisuele hersengebieden zich niet hoeven te vervelen, moeten je informatieverwerkende hersendelen het doen met welke planeten er in ons zonnestelsel zijn en welke sondes we daarheen gestuurd hebben.

Desondanks is het een bijzondere belevenis om zo een kijkje te nemen in het heelal – veilig en wel vanaf de aarde.

Destination Cosmos: The Immersive Space Experience is te zien in Fabrique des Lumières in Amsterdam tot 7 januari 2024.