Hoe is het om in een lab te werken? Voor wie daar niet pas achter wil ná te hebben gekozen voor een carrière als stamcel­onderzoeker, is er de game Dish Life.

Dish Life laat zich nog het beste vergelijken met De Sims, de spellenreeks waarin je een huis vol gesimuleerde mensjes tevreden moet zien te houden. In deze nieuwe game heb je echter een dubbele taak: natuurlijk mogen de onderzoekers in je lab niet uitgeput raken, maar meer nog moet je ervoor zorgen dat de stamcellen op je petrischaaltjes weldoorvoed en happy blijven.

En dus sta je het ene moment voedingsstoffen te brouwen en het andere moment je cellen te vertroetelen. Oh, en zorg er ook even voor dat de productiviteit in het lab hoog blijft. En dat er wetenschappelijke artikelen gepubliceerd ­worden.

Pastelkleurige beelden

Daarbij is het zaak om opdrachtjes te vervullen die ervaringspunten opleveren. Die punten kun je vervolgens inwisselen voor bijvoorbeeld extra stamcellen, betere apparatuur, uitbreidingen van je lab of nieuwe onderzoekers.

Met zijn pastelkleurige beelden ­ziet Dish Life er prima uit. Helaas weet het spel inhoudelijk niet genoeg te boeien. Als je eenmaal snapt wat de bedoeling is, voelt het lableven al gauw nogal eentonig aan. En wie weet is dat wel de belangrijkste les die de makers van het spel willen overbrengen – maar voor een game is het niet de beste aanbeveling.

Te downloaden voor Android en iOS (beide gratis) en via Steam (3,29 euro).