Dankzij hun geslachtschromo­somen hebben vrouwen een hoop voor­delen ten opzichte van mannen, lees je in Het sterke geslacht.

Een beter immuun­systeem, langer leven en de mogelijkheid om miljoenen kleuren te zien: doordat de meeste vrouwen een tweede X-­chromosoom hebben, kunnen ze meer dan mannen. Immers: als één X-chromosoom een foutje bevat, kan het andere de klus klaren. Daarnaast kunnen de cellen van vrouwen kiezen welk X-chromosoom ze gebruiken, wat ze meer genetische mogelijkheden geeft.

In Het sterke geslacht beschrijft geneticus en arts Sharon Moalem op gedetailleerde en begrijpelijke wijze de genetische verschillen tussen man en vrouw. Veel van zijn eigen ervaringen helpen hierbij: van zijn werk met vroeg­geboren baby’s tot zijn huwelijksreis naar ­Cambodja.

Geen nadelen maar voordelen

Moalem onderbouwt zijn verhaal met wetenschappelijke publicaties. Soms leidt dat tot overbodige vaktermen. En elk gen wordt bij zijn naam genoemd. Misschien interessant voor een geneticus, maar iemand die minder thuis is in het vakgebied kan er niet zoveel mee. Dit maakt het boek echter niet minder boeiend – en waar nodig neemt Moalem gelukkig de moeite ingewikkelde ­termen uit te leggen.

De gevolgen van geslachtschromosomen worden elders meestal beschreven als een nadeel voor de man. Moalem draait dat in zijn boek echter om: hij benadrukt niet dat mannen vaker kleurenblind zijn, maar vertelt juist dat ­vrouwen soms 10 miljoen kleuren ­kunnen onderscheiden.

Niet dezelfde behandeling

Het sterke geslacht is bovendien meer dan een genetische analyse. Moalem neemt het hele onderzoeksveld van de geneeskunde onder de loep. Vele pioniers uit de wetenschap en hun prestaties komen aan bod.

Ondertussen laat hij zich uit over het feit dat mannen en vrouwen vaak dezelfde behandeling of dosis medicijnen krijgen voorgeschreven. Dat dit moet veranderen, blijkt ­duidelijk uit zijn boek.

Het sterke geslacht Sharon Moalem
Het sterke geslacht is te bestellen in onze webshop, als paperback of ebook.