Elke maand vraagt New Scientist een wetenschapper om een boekentip. Deze keer: ecoloog, vogelaar en presentatrice Camilla Dreef raadt Het vogelei van Tim Birkhead aan.

‘Steeds meer mensen in Nederland zijn vogelliefhebber. Vaak begint hun interesse bij het leren herkennen van verschillende soorten. Maar wat vogels écht fascinerend maakt, zijn de verhalen die er over ze te vertellen zijn.

Zo beschrijft vogeldeskundige Tim Birkhead in het boek Het vogelei wat er allemaal bekend is over vogeleieren. Waarom hebben ze bijvoorbeeld de kleur en de vorm die ze hebben? Na het lezen van dit boek bekeek ik vogeleieren opeens met heel andere ogen.

Bij non-fictieboeken is het belangrijk dat er een goede balans is tussen het vertellen van een mooi verhaal en het verschaffen van informatie. Birkhead slaagt daar bijzonder goed in. Hij wisselt persoonlijke anekdotes af met verhalen over onder meer de geschiedenis van het verzamelen van vogeleieren – vroeger een gangbare hobby. Tegelijkertijd leer je ontzettend veel over allerlei verschillende eieren. Dat maakt dit boek ook erg leuk voor mensen die niet per se veel met vogels hebben.’