Gigantische dinosauriërs op een gigantisch scherm – die combinatie staat garant voor een spektakelstuk. De film Dinosaurs, Giants of Patagonia gaat echter verder dan het clichébeeld van de kolossale, nietsontziende dino’s.

dinosaurs posterGroots uitpakken doe je als filmmaker met een Imax-film, die te bekijken is op gigantische schermen zoals die in het Omniversum in Den Haag. Geef de hoofdrollen aan twee van de grootste landdieren die ooit op de aardbol hebben rondgelopen, en spektakel is gegarandeerd.

Dinosaurs, Giants of Patagonia, de grootbeeldfilm van regisseur Marc Fafard, kiest echter niet voor de gemakkelijke weg van elkaar verscheurende dino’s. In plaats daarvan heeft de film een flinke educatieve noot door de nadruk te leggen op de Argentijnse paleontoloog Rodolfo Coria. Hij werd wereldberoemd toen hij fossielen ontdekte van de argentinosaurus en de giganoto-saurus, twee van de grootste dino’s ooit.

Coria vertelt over diverse vondsten de hij gedurende zijn carrière deed en reist door het landschap van Patagonië de vindplaatsen af. Een van die vondsten was een aantal gigantische, fossiele voetafdrukken in El Chocon. Die zette Coria ooit op het spoor van de giganotosaurus.

Gelukkig voor de spektakelminnende kijkers krijg je tussen de verhalen van Coria door beelden te zien van de desbetreffende dino’s. De film volgt het leven van een argentinosaurus bijgenaamd De Sterke, een dertig meter lange planteneter. Zijn ‘tegenspeler’ is de giganotosaurus Langtand, een groot uitgevallen versie van de Tyrannosaurus rex. We zien de twee geboren worden, zich ontwikkelen en tot slot uitgroeien tot monsterlijke volwassen
exemplaren.

Bij Dinosaurs blijkt maar weer eens dat dinosauriërs een dankbaar onderwerp zijn voor een grootbeeldfilm. Op imposante wijze denderen de megareptielen over het scherm, waarbij de subwoofers je lijf doen trillen bij elke stap die de dino’s zetten. Een extra sterk punt daarbij is het ruige landschap van Patagonië, dat veel fraaie beelden oplevert. Uiteindelijk bouwt de film op naar een indrukwekkende climax, de meteorietinslag die de dinosauriërs de das omdeed.

De afwisseling tussen Coria en de levensverhalen van de dino’s heeft één nadeel. De educatieve fragmenten zijn namelijk te kort om flink de diepte in te gaan.

Coria ziet als oorzaken van het uitsterven van de dinosauriërs, naast de meteorietinslag, bijvoorbeeld ook de komst van de zoogdieren, nieuwe ziekten en het koudere klimaat. Maar hoe dat precies dinosauriërs de das omdeed, maakt Coria niet duidelijk. Uiteindelijk zullen vooral jonge kijkers de zaal geïmponeerd verlaten.

Dinosaurs, Giants of Patagonia
Ma t/m zo diverse aanvangstijden
€10,50 voor volwassenen. Diverse kortingen voor senioren, kinderen en CJP-pashouders.

Omniversum