Het prachtige bordspel The Fox Experiment laat je aan de knoppen draaien van een domesticatie-experiment.

In de jaren vijftig startten twee genetici, Dmitri Beljajev en Lyudmila Trut, in het hart van de Sovjet-Unie een spannend experiment. Ze verzamelden 130 vossen en lieten ze paren. Uit de welpjes selecteerden ze de zachtaardigste, tamste exemplaren. Die kruisten ze weer. Enzovoorts. Hun doel: het domesticatieproces dat de wilde wolf had omgetoverd tot trouwe hond nog eens overdoen, maar dan met zilvervossen.

Het was een knap staaltje evolutie in een snelkookpan: de vossen werden al snel niet alleen liever, maar kregen ook andere kenmerken van gedomesticeerde beesten, zoals flapoortjes, krulstaarten en vlekjes op hun vacht.

In The Fox Experiment bootsen spelers het werk van Trut en Beljajev na. In vijf generaties probeer je van wilde vossen zoete viervoeters te maken. Je selecteert ouders met de beste eigenschappen en hun genetica bepaalt met welke dobbelstenen je rolt om de kenmerken van een welpje vast te stellen. Het spel weet zo briljant de biologische werkelijkheid na te bootsen: net als bij ouderlijke genen bieden sterke dobbelstenen geen garantie voor succes.

Biologische basis

Het spel kent allerlei slimme mechanismen. Welpjes van dezelfde ouders kunnen compleet verschillend zijn. Broertjes en zusjes kruisen levert problemen op. En als je sterk selecteert op één eigenschap, kun je flink inboeten op andere gewenste eigenschappen. Daarmee zijn enkele biologische basisprincipes meesterlijk in spelvorm gegoten.

Het spel is toegankelijk, maar ook geschikt voor een spellenfanaat die al verschillende vuistdikke speldozen in de kast heeft staan. Wat rekentalent is handig – soms is het flink puzzelen om de ideale selectie te maken. Maar wie daar niet voor terugdeinst, heeft met The Fox Experiment een geweldig spel in handen dat leuk is, bijzonder mooi is vormgegeven, en bovendien een stukje vergeten wetenschapsgeschiedenis ter tafel brengt. Het is een spel waar Charles Darwin zelf warm voor zou lopen. En Lyudmila Trut, die het vossenexperiment tot op de dag van vandaag runt, vast en zeker ook.

Het bordspel The Fox Experiment is te verkrijgen via de website van Pandasaurus Games.