Iedereen kent de neanderthalers, maar weinigen weten dat er vroeger naast Homo sapiens nog veel meer soorten mensen waren, zoals Homo rudolfensis en Homo denisova. In de niet zo verre toekomst krijgen we bovendien weer te maken met mensen die niet sapiens zijn. Mogelijk zorgen die er zelfs voor dat onze eigen soort binnen duizend jaar is uitgestorven.

Met die onheilspellende mededeling begint en eindigt historicus Yuval Noah Harari het lijvige boek Sapiens, waarin hij het volledige verleden van de mensheid behandelt en daarnaast ook een blik werpt op het heden en desapiens toekomst. In ruim 450 pagina’s geeft Harari een helder overzicht van onze ontwikkeling van mensapen tot de menselijke robots waarin we wellicht zullen transformeren.

De historicus geeft in Sapiens niet alleen een geschiedenisles. Harari heeft ook aandacht voor tal van andere vakgebieden, zoals biologie en psychologie. Door welke wetenschappelijke bril hij de mens bestudeert, hangt telkens af van de behandelde periode. In het begin gebruikt de auteur bijvoorbeeld veel archeologische theorieën en als hij is aangekomen bij het heden spreekt hij veel over economie

Harari gaat ingewikkelde of controversiële onderwerpen niet uit de weg. De relativiteitstheorie behandelt hij net zo moeiteloos als piramides of nazipropaganda. Dankzij de vele metaforen en analogieën is het boek van begin tot eind toegankelijk. De auteur vergelijkt het ontstaan van religie bijvoorbeeld op treffende wijze met de opkomst van het bedrijf Peugeot.

Al met al is Sapiens een boek dat niet snel verveelt. Harari heeft een vlotte schrijfstijl, waarmee hij je meeneemt op een leerzame en verrassende reis door de geschiedenis van wat ooit een onbeduidende diersoort was.

• Sapiens
  • Yuval Noah Harari
  • Thomas Rap