In Sterrenkunde voor mensen met haast schotelt Neil deGrasse Tyson ons een appetijtelijke spoedcursus astronomie voor.

Neil deGrasse Tyson leert ons naar de kosmos te kijken.

De Amerikaanse astronoom Neil deGrasse Tyson verwierf wereldfaam door zijn rol in de reboot van wetenschapsserie Cosmos en haalt regelmatig het nieuws als wetenschapsadvocaat in een wereld waarin platte-aardegekkies en anti-vaccinatie-mafkezen terrein winnen. Dat juist hij ons nu een spoedcursus sterrenkunde voorschotelt, is dus niet vreemd. En net als op televisie doet hij dat soepel en toegankelijk, met een vleugje humor.

Tyson vliegt tijdens zijn tour vanaf de oerknal en de kosmische achtergrondstraling naar het zonnestelsel en naar verre exoplaneten. Hij zwerft tussen sterrenstelsels, bestudeert de chemie van het leven en staat stil bij nog onbegrepen zaken als donkere materie en energie. Hij vertelt je zelfs waarom dingen in de kosmos meestal rond zijn.

Kosmisch perspectief

Sterrenkunde voor mensen met haast - Neil DeGrasse Tyson
Sterrenkunde voor mensen met haast
Neil deGrasse Tyson
Amsterdam University Press
€ 14,99
Bestel in onze webshop

Het is een mooie collectie onderwerpen, maar is helaas zeker niet uitputtend. Astronomische evergreens als de geboorte van sterren, het ontstaan van planeten of de ware aard van zwarte gaten komen bijvoorbeeld niet aan bod.

In zijn laatste, meest persoonlijke hoofdstuk staat Tyson stil bij de bijzondere kijk die een kosmisch perspectief je biedt, al blijkt dat niet alleen positief. ‘Als ik het uitdijend universum overpeins, met zijn sterrenstelsels die zich van elkaar verwijderen, meegevoerd in het steeds verder oprekkende vierdimensionale weefsel van ruimte en tijd’, schrijft hij, ‘vergeet ik soms dat er ontelbare mensen en onevenredig veel kinderen hier op aarde geen eten of onderdak hebben.’

Toch kan het zeker geen kwaad wanneer je – tijdens het lezen van dit boek – je blik eens stevig op de kosmos richt.