In Beter denken brengt Marcus du Sautoy een ode aan de shortcut, in de wiskunde en daarbuiten.

Luiheid is vaak het begin van nieuwe ontdekkingen. Wie geen zin heeft in ellenlange berekeningen, doet moeite om een shortcut te ontwikkelen. In Beter denken brengt wiskundige Marcus du Sautoy een ode aan die shortcut.

Hoewel Du Sautoy dus niks tegen luie mensen heeft, daagt hij de lezer wel uit om actief mee te denken. Elk hoofdstuk begint met een vraagstuk waarin je op zoek mag naar een slimme shortcut. Als je daar even flink voor moet zwoegen, is dat geen probleem; integendeel, vindt Du Sautoy. Hoe langer je erover doet, hoe bevredigender als het uiteindelijk lukt.

Du Sautoy schrijft vlot en neemt je moeiteloos mee langs beroemde shortcuts in de wiskunde, die je stuk voor stuk achterover doen slaan van het vernuft. Zo beschrijft hij hoe complexe getallen als een soort wormgaten fungeren: ze trekken je even buiten de echte wereld, zodat je veel sneller bij je einddoel aankomt. Deze getallen, die eerst de wenkbrauwen van wiskundigen deden fronsen, zijn inmiddels essentieel in onder andere de quantummechanica en het snel berekenen van de positie van vliegtuigen met behulp van radar.

Ook buiten de wiskunde wemelt het van de shortcuts. In ‘pitstops’ bespreekt Du Sautoy met muzikanten, ondernemers en therapeuten welke afsnijroutes zij in hun vakgebied gebruiken.

In Beter denken toont Du Sautoy zich een meesterverteller. Hij zorgt ervoor dat je geen shortcut naar het einde wilt nemen, maar elke bladzijde met genoegen verslindt.