Hoe komen wetenschappers tot dat ene inzicht dat het verloop van hun hele carrière bepaalt? Daarover vertellen ze in de rubriek Eureka, elk weekend in bijlage Z van Algemeen Dagblad, verzorgd door de redactie van New Scientist. Deze week: natuurkundige Rolf Hut van de TU Delft, die een waadbroek maakte waarmee je de watertemperatuur kunt meten.

‘Wetenschappers en ingenieurs lossen problemen op verschillende manieren op. Wetenschappers beantwoorden vragen die nog nooit iemand beantwoord heeft. Ingenieurs zijn meer probleemoplossers. Als Delftse ingenieur op een universiteit combineer ik dat. Als ik met een bepaald probleem of uitdaging te maken heb, kijk ik graag eerst naar andere vakgebieden. Vaak hebben zij al met dezelfde problematiek te maken gehad en dus ook al een oplossing bedacht. Daar kan ik weer mee verder komen.

Mijn manier om tot bepaalde oplossingen of uitvindingen te komen is niet alledaags. Door collega’s en vrienden word ik wel een MacGyver-onderzoeker genoemd – een geuzennaam – omdat ik consumentenelektronica of gebruiksartikelen ombouw tot iets waarvoor het oorspronkelijk niet bedoeld is. Een Wii Remote heb ik bijvoorbeeld getransformeerd tot waterniveaumeter en in een waadbroek heb ik sensoren gefabriceerd zodat ze de temperatuur van water kunnen meten.

Een tunnel naar een magmakamer kan een onbeperkte bron van energie opleveren