Hoe komen wetenschappers tot dat ene inzicht dat het verloop van hun carrière bepaalt? Daarover vertellen ze in de rubriek Eureka, elk weekend in het AD, verzorgd door de redactie van New Scientist. Deze keer: Sjoukje Goldman, hoofddocent duurzame marketing bij de Hogeschool van Amsterdam.

‘Ik ben opgegroeid met de boodschap dat je van kopen gelukkig wordt, en lang gold dat ook voor mij. Als ik een periode heel hard had gewerkt, dan mocht ik wat voor mezelf aanschaffen als een vorm van beloning. 

Het was in een periode dat ik het op een bepaalde manier ook beter had dan bijvoorbeeld mijn ouders. Toch voelde het niet goed, en bracht een dure aankoop niet de voldoening die het eerst wel bracht. Toen is het roer omgegaan. Eerst binnen het gezin, waar we wilden dat onze voetafdruk kleiner zou worden. Het huis is verduurzaamd, met ov gaan we voornamelijk in Nederland op vakantie, en we zijn daarnaast groot fan van Pieter Pot, de verpakkingsloze supermarkt. 

‘Nederland gaat heel anders worden’
LEES OOK

‘Nederland gaat heel anders worden’

Milieuwetenschapper Marjolijn Haasnoot ontwikkelt ingrijpende plannen om Nederland aan te passen aan de gevolgen van klimaatverandering.

Alleen kwam ik toen in de knoop met mijn werk, waar ik al tien jaar strategische marketing gaf. Dat leidde bij mij tot een groot inzicht. Het was oktober 2021, en tijdens een derde college aan een groep masterstudenten vervolgde ik na iedere zin waarin ik het woordje winst of groei gebruikte, steevast met de term duurzaamheid.

Sjoukje Goldman. Beeld: BR Fotografie

Ik liep vast in datgene waar ik jaren met passie over heb lesgegeven en ik kreeg letterlijk witte vlekken voor mijn ogen. Ik sprak mijn dilemma uit tegen de groep en zij gaven aan dat ze het prima vonden als ik het alleen over duurzaamheid zou hebben, omdat het volgens hen toch hetgeen is waar zij straks mee zouden moeten werken.

’s Avonds ben ik in het curriculum gedoken omdat ik ze na afloop van de cyclus toch op een bepaalde manier moest toetsen. Ik heb toen de vrijheid genomen om mijn verhaal aan te passen, en kon in de weken er na weer in mijn comfortzone het vak afmaken.

Bij de evaluatie kreeg ik terug dat zij mijn stijl van lesgeven fantastisch vonden en inmiddels ben ik geen docent strategische- maar duurzame marketing.’