Over zo’n vijf jaar verwachten wetenschappers de eerste goed werkende quantumcomputers te bouwen. Het Centrum Wiskunde & Informatica in Amsterdam begint nu alvast met het ontwikkelen van quantumsoftware in onderzoekscentrum QuSoft. Hoogleraar informatica Harry Buhrman bedacht het nieuwe centrum.

Harry Buhrman vindt dat je nu vast moet beginnen met ontwikkeling van quantumsoftware

Quantumsoftware maken voordat er een computer is waarop die software werkt. Is dat niet de huid verkopen voordat de beer geschoten is?
‘Zeker niet. In de jaren zestig dachten mensen ook dat het geen zin had software voor computers te ontwikkelen, omdat die hooguit voor complexe berekeningen zouden worden gebruikt. Nu is de software-industrie groter dan de hardware-industrie. Je kunt dus maar beter op tijd beginnen. Bovendien zijn er al kleine quantumcomputers gebouwd, alleen werken die nog niet goed. Om die te verbeteren, is het belangrijk hardware en software tegelijkertijd te ontwikkelen en testen.’

Wat zijn de voornaamste obstakels bij het ontwikkelen van quantumsoftware?
‘Een quantumcomputer kan niet, zoals vaak wordt gezegd, elk probleem veel sneller oplossen dan een gewone computer. Het is nog onduidelijk welke problemen die wel aankan en welke niet. Dat geldt overigens in mindere mate ook voor een klassieke computer: een van de millenniumproblemen in de wiskunde is gerelateerd aan de vraag wat voor problemen een computer wel en niet snel kan oplossen. Bij een quantumcomputer is die vraag nog veel moeilijker, omdat we niet goed weten wat de effecten zijn van quantummechanische principes zoals superpositie en interferentie. Dankzij superpositie kan een quantumcomputer extreem veel berekeningen tegelijk uitvoeren. Interferentie moet er dan voor zorgen dat de interessante berekeningen overblijven. Hoe dat mechanisme precies te gebruiken is, gaan wiskundigen, natuurkundigen en informatici bij QuSoft samen onderzoeken.’