Hoe komen wetenschappers tot dat ene inzicht dat het verloop van hun carrière bepaalt? Daarover vertellen ze in de rubriek Eureka. Deze week: Jan Pieter van der Schaar, theoretisch fysicus aan de Universiteit van Amsterdam.

‘Ik moet een jaar of dertien zijn geweest toen ik een telescoop cadeau kreeg die ik zelf in elkaar moest zetten. Toen ik dat klusje geklaard had, ging ik naar het heelal kijken en raakte ik steeds meer geïntrigeerd. Vervolgens kocht ik mijn eerste boeken over sterrenkunde en toen was het zaadje definitief geplant.

Als theoretisch natuurkundige en kosmoloog ben ik geïnteresseerd in de basisregels van het universum. De ultieme uitdaging is het vinden van een theorie die beschrijft hoe zwaartekracht werkt op de kleinst mogelijke schaal, de schaal van de quantummechanica.  De unieke eigenschappen van zo’n theorie vinden plaats op afstanden in de orde van de zogenaamde Planck-lengte: ruwweg 10-35 meter, oftewel tien triljoenste van een triljoenste van een meter. Dat is een belachelijk kleine schaal. De vraag is daarom: hoe kun je zo’n theorie ooit toetsen?

Een tunnel naar een magmakamer kan een onbeperkte bron van energie opleveren