Hoe komen wetenschappers tot dat ene inzicht dat het verloop van hun carrière bepaalt? Daarover vertellen ze in de rubriek Eureka, elk weekend in het AD, verzorgd door de redactie van New Scientist. Deze week: Jaco de Swart, promovendus natuurkunde bij de Universiteit van Amsterdam.

‘De muziek van mijn band X Raiders wordt wel als turboglam metalpunk omschreven. Dan weet je wel in welke hoek we zitten. Ik was tweedejaarsstudent bèta-gamma, en bij een bandjesavond speelden we covers onder de naam the Rectum Raiders. Vervolgens zijn we eigen nummers gaan maken, hebben we verschillende albums opgenomen en zijn we uitgebreid gaan toeren. Optredens op de Zwarte Cross en bij DWDD waren absolute hoogtepunten.

Daarnaast onderzoek ik als promovendus de geschiedenis van de kosmologie. Ik kijk naar hoe ons denken over het universum is ontwikkeld – van hoe we iets te weten zijn gekomen over 13,7 miljard jaar geleden, tot aan waarom we geloven dat 85 procent van het universum bestaat uit iets dat we nog nooit hebben gezien.