Een zwerm van meer dan duizend robotjes kan zich zonder hulp van buitenaf verzamelen in de vorm van een zeester of een moersleutel. In een experiment imiteren de robots het fenomeen uit de natuur dat individuele organismen die samenwerken moeilijke taken kunnen volbrengen.

Een zwerm robotjes, zogeheten Kilobots, vormen de letter K en een zeester. Bron: Mike Rubenstein en Science/AAAS

Een verzameling van 1024 kleine robots kan door onderlinge samenwerking complexe figuren vormen. In een experiment vormde de zwerm zich tot onder meer de letter K en een zeester. Wetenschappers van Harvard haalden voor het onderzoek inspiratie uit de natuur. Vissen, bijvoorbeeld, zwemmen een stuk efficiënter in een school dan alleen. Mieren koppelen zich aan elkaar zodat de kolonie moeilijk terrein kan overbruggen.

Kilobots

De robots kregen van de onderzoekers de naam Kilobots mee (kilo betekent duizend). Ze zijn slechts een paar centimeter groot en bestaan uit relatief eenvoudige onderdelen. De Kilobots bewegen zich schuifelend voort met behulp van twee vibrerende elektromotortjes. Ze communiceren met hun directe buren in de zwerm via een infraroodzender en -ontvanger. De robots opereren op basis van een simpele set instructies, een zogeheten algoritme, en een 2D-afbeelding van de vorm die ze moeten aannemen.