Een beter begrip van de ingrediënten in verzorgingsproducten die insecten, zoals muggen, afweren kan leiden tot effectievere muggenwerende middelen.

De vloeibare zeep die je onder de douche gebruikt, kan reageren met je natuurlijke geur en je zo aantrekkelijker maken voor muggen.

Muggen gebruiken verschillende methoden om een doelwit te vinden voor hun volgende maaltijd van (mensen)bloed, zoals het detecteren van lichaamswarmte, geur en de CO2 die het slachtoffer uitademt.

Om na te gaan of body wash, een soort douchegel, een effect heeft, selecteerden moleculair geneticus Clément Vinauger van de Virginia Tech Universiteit en zijn collega’s varianten van de merken Dial, Dove, Native en Simple Truth.

Natuurlijke geur

Eerst plaatsten zij twee stroken nylon op een van de onderarmen van vier vrijwilligers en wikkelden dat gebied in folie, om de natuurlijke geur van de deelnemers op te vangen. Vervolgens wasten de onderzoekers een deel van de andere onderarm 10 seconden met ongeveer 1 gram van een van de body wash-merken, en daarna spoelden ze 10 seconden met water af. Daarna brachten zij op dezelfde manier twee stroken nylon en folie aan onderarmen om de geur van de body wash op te vangen. De onderzoekers herhaalden dit voor de drie andere merken.

Een uur nadat de monsters (de stroken) waren genomen, namen ze twee strips – één van elk van de aan de body wash blootgestelde zones en één van de niet aan de body wash blootgestelde zones – mee voor chemische analyse.

Toename in aantrekkelijkheid

De andere strips plaatsten de onderzoekers in kooien met 16 tot 25 vrouwelijke gelekoortsmuggen (Aedes aegypti). De Simple Truth body wash bleek de aantrekkelijkheid van alle deelnemers te vergroten, gemeten naar het aantal keren dat de muggen landden op de met body wash behandelde stroken, in vergelijking met hun stroken zonder body wash. Dove had een vergelijkbaar effect, maar de toename in aantrekkelijkheid was slechts bij drie van de vier deelnemers heel duidelijk.

De body wash van Dial maakte de deelnemers ook aantrekkelijker voor muggen, maar in mindere mate dan die van Simple Truth of Dove. De muggen vermeden de strips met Native body wash, en vertoonden een bijzonder sterke afkeer van de strip van één deelnemer. Dit suggereert dat de geuren van de body wash en de individuele geuren van de deelnemers samen een geur creëerden die voor de muggen waarneembaar was. De onderzoekers publiceerden het onderzoek in iScience.

‘Ons onderzoek benadrukt het belang van de interactie tussen de specifieke stoffen in zeep en de lichaamsgeur van elke persoon bij het bepalen of iemand meer of minder aantrekkelijk wordt voor muggen nadat degene zeep op diens huid heeft aangebracht’, zegt Vinauger.

Muggenwerende middelen

De onderzoekers zijn van plan hun onderzoek te herhalen met een grotere groep deelnemers en meer soorten body wash. Ze willen onderzoeken hoe lang de potentiële muggenaantrekkende of muggenafstotende effecten aanhouden nadat het van de huid is gewassen.

‘De ontdekking dat persoonlijke verzorgingsproducten ervoor kunnen zorgen dat muggen door de gebruiker worden aangetrokken of afgestoten, opent de deur voor het ontwikkelen van gebruiksvriendelijke muggenwerende middelen’, zegt moleculair bioloog Walter Leal van de Universiteit van Californië in Davis.

‘De chemicaliën in zulke producten hebben misschien niet direct invloed op het gedrag van muggen, maar ze kunnen de specifieke verhouding van menselijke emissies die muggen aantrekken verstoren’, zegt hij. ‘Hoe het ook werkt, het verminderen van mens-mug-interacties vermindert overdracht van door muggen overdraagbare ziekten.’