Murcia (ES) – Matige bestraling en koeling van druiven zorgt voor een wijn die gezonder is. Spaanse onderzoekers publiceerden deze bevinding in het Journal of Agricultural and Food Chemistry.

Francesco Tomas-Barberan, onderzoeker bij de Spaanse raad voor wetenschappelijk onderzoek, bestudeerde een Spaanse druivensoort genaamd Napoleon. Matige bestraling met ultraviolet licht leverde een aanzienlijke verhoging op van de verbinding resveratrol.
Resveratrol komt vooral in de druivenschil voor en heeft antioxiderende eigenschappen. “Hoge concentraties antioxidanten beschermen het lichaam tegen de vernietigende effecten van zuurstof en stikstof en helpen een hoog cholesterolgehalte, hartkwalen en de ziekte van Alzheimer te voorkomen”, legt Tomas-Barberan uit. De hoeveelheid resveratrol nam toe van een milligram tot meer dan drie milligram per glas wijn.
Tomas-Barberan keek naar rijpe druiven – eerder onderzoek met onrijpe druiven gaf een tegengesteld effect – en bestraalde die met twee typen ultraviolet licht. “Het licht schijnt een beschermingsreactie te activeren, die de druiven behoedt voor schade. Daarbij ontstaat meer van de gezonde verbinding resveratrol. Opslag van vers geplukte rijpe druiven in een koeling versterkt dat effect. Hetzelfde is ook gevonden in appels, kersen en graan. Straling heeft geen bekende neveneffecten.”
Het verhoogde resveratrolgehalte in rode wijn ontstaat tijdens de fermentatie. De voordelen van bestraling met ultraviolet lijken minder aanwezig bij druiven bedoeld voor witte wijn en druivensap.