Zelfs het sterkste beton ontkomt niet aan de invloed van het weer. Met een vinding van microbioloog Henk Jonkers wordt het bouwmateriaal zelfherstellend.

Het beton  op de foto is stukgegaan doordat water bij de ijzeren wapening in het beton kon komen. Foto: Achim Hering
Het beton op de foto is stukgegaan doordat water bij de ijzeren wapening in het beton kon komen. Foto: Achim Hering

De natuur met de natuur bestrijden. Of micro-organismen op slimme wijze naar je hand zetten. Het is maar hoe je het bekijkt, maar onderzoeker Henk Jonkers van de Technische Universiteit Delft is het gelukt bacteriën in te zetten om betonconstructies te herstellen, zonder dat een mensenhand bij de reparatie nodig is.

Het onderhoud van beton dat woningen, kantoren en viaducten in heel Europa overeind houdt, kost op jaarbasis ongeveer zes miljard euro. Het beton verweert namelijk als gevolg van water dat in kleine scheurtjes in het beton sijpelt. Die scheurtjes van soms maar 0,1 millimeter hebben geen effect op de sterkte van het beton, maar bieden wel letterlijk een opening voor betonrot als er water in komt.

Toch zou het zomaar kunnen zijn dat betonrot binnenkort tot het verleden behoort. Microbioloog Henk Jonkers begon in 2006 met onderzoek naar het verduurzamen van beton bij de vakgroep civiele techniek van de TU Delft. Vijf jaar geleden vroeg hij patent aan voor zijn methode van zelfherstellend beton. Nu dat patent is toegekend, kan hij het geheim van zijn vinding verklappen.

Reparerende bacteriën

Henk Jonkers van de TU Delft onderzoekt de betonherstellende bacteriën. Foto: TU Delft

Het idee is even simpel als revolutionair. Jonkers maakt gebruik van bacteriën die het vermogen hebben kalksteen te maken. Door die micro-organismen voldoende voedsel mee te geven, kunnen zij in zeer korte tijd en afhankelijk van de temperatuur in vier tot zes weken scheurtjes van 0,2 millimeter repareren, waardoor het verweringsproces wordt gestopt. Hoewel het moeilijk te testen is, verwacht Jonkers dat een gerepareerd scheurtje vijftig tot honderd jaar dicht blijft.

Volgens Jonkers was het vooral een kwestie van de juiste bacteriën vinden. ‘De bacteriën moesten alkali-resistent zijn omdat ze moeten leven in een basische omgeving met een pH-waarde van 12 tot 13, vergelijkbaar met de pH-waarde van beton. De bacteriën moesten ook in staat zijn sporen te vormen waardoor zij het inmengen van beton konden overleven. We zochten een soort die kalksteen aan kon maken én geen negatieve bijwerking had. Als je bijvoorbeeld een schep suiker aan beton toevoegt, wordt het niet meer hard. Zoiets was natuurlijk niet de bedoeling. Het isoleren van de bacteriën die we konden gebruiken heeft