Een nieuw materiaal repareert zichzelf na kleine beschadigen. Mogelijk leidt dit tot een zelfreinigende en zelfhelende coating voor auto’s.

Rondrijden in een vieze auto vol met lakschade? Volgens de onderzoekers van de TU Eindhoven moet dit binnenkort verleden tijd zijn. Zij ontwikkelden een nieuw materiaal dat zelfreinigend en zelfhelend is. Het materiaal bestaat uit een polymeer met op het oppervlak kleine sprietjes fluor. Deze fluorsprietjes geven het materiaal zijn uitzonderlijke eigenschappen. Wanneer het regent en water op het oppervlak valt, zuigen de sprietjes de waterdruppels niet op, maar laten het op het oppervlak liggen. Al eerder werden zelfreinigende materialen ontworpen, maar die konden zichzelf niet herstellen.

De Eindhovense scheikundige Catarina Esteves en haar team ontwikkelden het nieuwe materiaal. Het team sneed het materiaal in minuscule kleine reepjes bij een temperatuur van -35°C. Wanneer het materiaal op kamertemperatuur kwam, herstelden de fluorsprietjes zichzelf. Ook behielden de sprietjes hun waterafstotende eigenschap.

We zijn niet verslaafd aan  onze telefoons en hebben  geen ‘digitale detox’ nodig
LEES OOK

We zijn niet verslaafd aan onze telefoons en hebben geen ‘digitale detox’ nodig

Onszelf beschrijven als verslaafd aan onze telefoon werkt contraproductief, betoogt psycholoog Pete Etchells.

Een reservoir van fluorsprietjes onder het oppervlak is verantwoordelijk voor de zelfhelende eigenschap. Wanneer door een beschadiging de bovenste laag verdwijnt, worden als het ware nieuwe fluorsprietjes uit het reservoir omhoog geduwd. Diepere beschadigingen die door meerdere lagen gaan, kunnen echter niet hersteld worden.

Een praktische toepassing van het materiaal is mogelijk een nieuwe coating voor auto’s. De coating maakt wassen overbodig omdat de druppeltjes van een regenbui het vuil meenemen wanneer ze van het oppervlak afrollen. De zelfhelende en zelfreinigende eigenschappen kunnen ook van pas komen bij boten, vliegtuigen en zonnecellen. De coating laat nog wel even op zich wachten. In een persbericht laten Esteves en haar team weten dat het nog 8 tot 10 jaar kan duren voordat de coating op de markt komt.

De onderzoekers publiceerden hun resultaat in het vakblad Advanced Materials.

Elske Krikhaar

Afbeelding: sparktography via Flickr.com