Om het Andromeda-stelsel, een buursterrenstelsel van onze Melkweg, zit een gigantische halo van gas. Dat rapporteerden Nasa-wetenschappers afgelopen weekend in The Astrophysical Journal.

Andromeda.

De halo om Andromeda is zo’n zes keer groter en bevat duizend keer meer massa dan astronomen voorheen dachten. Met een diameter van zo’n miljoen lichtjaar, bestrijkt de halo de helft van de afstand tussen Andromeda en ons eigen sterrenstelsel. Als de Melkweg dus een vergelijkbare gas-halo heeft, raken deze kosmische buren elkaar nu al bijna aan. Dat zou de eerste stap zijn van een gigantische samensmelting. Astronomen hebben namelijk berekend dat Andromeda en de Melkweg over zo’n vier miljard jaar zullen botsen en fuseren.

Honderd keer de maan

De halo van Andromeda bestaat uit heet, dun verspreid en donker gas. Dit gas is niet te zien in zichtbare spectrum. Als dat wel zo was, zagen we de Andromeda-halo prominent aan de hemel staan. Hij zou namelijk een diameter hebben die zo’n honderd keer groter is dan de diameter van de volle maan. Het sterrenstelsel zelf zou daarvan zo’n zes maandiameters beslaan.