De biologische klok van depressieve mensen is kapot. Genen in hun hersenen houden zich niet aan het gebruikelijke 24-uursritme.

Het activiteitenpatroon van genen in het brein van depressieve mensen wijkt af van het gangbare 24-uursritme. Dat concluderen onderzoekers van de universiteit van Michigan in het wetenschappelijke tijdschrift PNAS. Honderden genen die bij gezonde mensen een etmaalritme vertonen, doen dat bij depressieven niet.

Genen in onze hersenen zijn op sommige momenten actiever dan op andere. Hun activiteitenpatroon volgt gewoonlijk een cyclus van 24 uur. De genen zorgen ervoor dat cellen in ons hele lichaam datzelfde ritme aanhouden. Dat mechanisme staat bekend als onze biologische klok.

Tijdstip van overlijden

De onderzoekers bestudeerden hersenen van overleden mensen. Sommige daarvan waren tijdens hun leven depressief, andere niet. Ze bepaalden welke genen actief waren op het moment van sterven door te onderzoeken hoeveel producten van die genen zich hadden opgehoopt. Op basis daarvan bepaalden de onderzoekers op welk punt de biologische klok was blijven stilstaan. Dat punt vergeleken ze met het tijdstip van overlijden. Bij niet-depressieven vertoonden de genen een activiteitenpatroon dat gebruikelijk was voor het tijdstip waarop ze stierven. Bij depressieve mensen duidde de biologische klok telkens een ander tijdstip aan dan het tijdstip van overlijden.

De resultaten kunnen volgens de onderzoekers helpen om bij mensen op basis van hun biologische klok depressies te herkennen en nieuwe behandelmethoden te ontwikkelen. Daarnaast denken ze dat hun hersenonderzoek een nieuwe methode biedt om bij een dode het tijdstip van overlijden te bepalen. Dan moet uiteraard wel van de overledene bekend zijn dat die niet aan een depressie leed.